Meniny, sviatky, svätí – 27. máj

kvety - meniny, svätí, sviatky

Meniny majú:

  • Iveta
  • Valdemar
  • Mayra
  • Mira
  • Myra
  • Preston

Všetko najlepšie.

Patrón dňa je svätý Augustín z Canterbury (biskup, ľubovoľná spomienka). Gregor Veľký ho poslal so 40 benediktínmi šíriť evanjelium medzi Anglosasov. Zomrel v roku 604 ako prvý arcibiskup v Canterbury. Ja „apoštolom Anglicka“.

Ruženec - android aplikácia

Myšlienky pre deti a mladých

Načo taký zhon? Berte pomaly, pokojne a len jednu vec. Potom skutočne pokročíte.

sv. František Saleský

Láska je činom viery a kto má málo viery, má aj málo lásky.

Erich Fromm

Požehnaný je muž, ktorý dôveruje v Pána, Pán bude jeho nádejou.

Kniha proroka Jeremiáša 17, 7

Keď skúšam nové veci, možno mi to hneď nepôjde. Pane, tvoja nekonečná láska nech ma povedie. – Stále bude veľa nových vecí, ktoré sa budeš chcieť naučiť. Nebudeš najlepší vo všetkom. Ale mal by si sa stále snažiť. Aj keď niekedy nevieš, čo a ako robiť, opýtaj sa Boha. Aj keď nevieš, ako správne chytiť loptu, nedokážeš zaspievať pesničku či pekne napísať písmenko A, Boh si myslí, že si veľmi šikovný. Možno ti nepôjde všetko dokonale, najmä nie na prvýkrát. Boh ťa však miluje stále rovnako a aj bude.

Proti úcte a láske k rodičom hreší ten, kto sa za nich hanbí, odvráva im, neposlúcha ich alebo aj robí zle. Okrem svojich rodičov máme poslúchať aj cirkevných a svetských predstavených.

Katechizmus
Meniny - android aplikácia

Pre dospelých

Mimoomšové rúcha

  1. Superpelícia je kratšia košeľa siahajúca po kolená. Má širšie rukávy. Vznikla skrátením alby. Kňaz ju používa pri všetkých mimoomšových úkonoch.
  2. Pluviál (z latinského pluvia – dážď) je široký plášť bez rukávov na prsiach sa zapína kovovou sponou. Dávnejšie na zakrytie hlavy bola na ňom prišitá kapucňa. Okolo roku 1000 sa pluviál stal bohoslužobným rúchom. Zhotovuje sa vo farbe omšového rúcha. Používa sa pri slávnostných liturgických úkonoch mimo omše, najmä pri procesiách a vešperách. Pluviál nás upriamuje na milosrdenstvo a nekonečnú lásku, ktorou Spasiteľ objal všetkých, aj hriešnikov a nepriateľov, keď povedal: „Koľko ráz chcel som vás zhromaždiť tak, ako sliepka zhromažďuje svoje kuriatka pod svoje krídla.“
  3. Véllum je dlhý obdĺžnikový závoj, ktorý si kňaz kladie na plecia a zahaľuje si ním ruky, keď chytá monštranciu alebo cibórium s Oltárnou sviatosťou pri požehnaní ľudu. Vélum sa zhotovuje z hodvábu a je vždy bielej farby so zlatými vyšívanými vzormi.
  4. Dalmatika je rúcho podobné ornátu s tým rozdielom, že má široké rukávy, je inak zdobená a pod pazuchami sa zväzuje. Je farby a látky omšového rúcha. Oblieka si ju diakon, keď asistuje pri slávnostnej svätej omši. Dalmatika pochádza z občianskeho rúcha z Dalmácie. V 9. storočí sa stala bohoslužobným rúchom diakonov. Keď biskup slúži slávnostnú svätú omšu, oblieka si pod ornát dalmatiku. Dalmatika znamená radosť kresťanov, keď sa slúži slávnostná svätá omša. Biskupi pri slávnostných omšiach okrem riadneho omšového rúcha používajú tzv. pontifikálie, biskupské znaky: prsteň, náprsný kríž, infulu a berlu; tieto znaky používali aj infulovaní preláti.
  5. Odev miništrantov: Miništranti, kostolníci a speváci, ak nie sú klerikmi, pri posluhovaní pri oltári a pri iných liturgických úkonoch majú byť oblečení do čierneho talára a superpelície. Miništrantské šaty sú však upravené podľa krajových cirkevných zvykov. Všeobecne je to kamža so širokým golierom farby omšového rúcha a malá biela superpelícia.

Pre tradičných katolíkov

Naposledy je ku omši svätej potrebný omšár (missale, kniha omšová), ktorý v sebe obsahuje modlitby k omši svätej a predpisy, ako sa má slúžiť omša svätá. Každý kňaz je prísne zaviazaný podľa obsahu a predpisov misála slúžiť omšu svätú; i keby modlitby k omši svätej celkom dobre vedel naspamäť, musí používať omšovú knihu. Cirkev to preto tak nariadila, aby podľa možnosti všetko odstránila, čo by bolo na ujmu vznešenosti svätej obety a jednote pri konaní tejto obety. Keď vidíme omšár, môžeme si pomyslieť na knihu našich dlhov (vín), ktorú večný sudca niekedy otvorí, aby z nej vypovedal nad nami súd pre celú večnosť. A pri pamätaní na to, čo nám nadíde bližšie k mysli, než aby sme hriechy svoje znovu zo srdca ľutovali a omšu svätú ako zmiernu obetu za ne obetovali?

Na našich oltároch pri každej omši svätej vidíme toto obetné náčinie, ktoré má najvznešenejšie určenie. Slušná vec, aby sme sa mu úprimne tešili. Lebo ak sa vo vyšších kruhoch pije zo strieborných a zlatých pohárov a všetko na stole býva zo vzácnych látok, či najsvätejšia krv, ktorá bola niekedy za nás všetkých na kríži vyliata a teraz znovu na oltári za nás sa obetuje, má byť v kalichoch bezcenných a zanedbávaných? Či i ostatné náčinia pri svätej obete majú byť bez ceny? Zlaté výzdoby okrášľujú ľudské príbytky a dom Boha, ktorý nás chce niekedy oblažiť nebeskými bohatstvami, nemá byť hoden takej pozornosti a všímavosti? Kresťanský čitateľu, tvoj farský kostol je snáď hojne zaopatrený všetkým, čo patrí k Bohoslužbám; ale nezabudni, že je ešte mnoho chudobných kostolov a kaplniek, hlavne v pohanských krajinách! Ó, buďme veľkodušní!

Ježiš Kristus - Kráľ neba i zeme

Kristus Kráľ – Intronizácia

Zdieľať:

Author: Zuzana

Som katolíčka nadšená pre misie a evanjelizáciu. V súčasnej digitálnej dobe mať web je skvelou príležitosťou ako evanjelizovať ľudí prostredníctvom internetu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.